Rasitusvammat

Oletko koskaan kärsinyt rasitusvammasta? Oletko koskaan miettinyt mistä rasitusvammat olisi voinut johtua? Tai kuinka sellaisen olisi voinut välttää? Tässä artikkelissa kerron rasitusvammasta, sen synnystä, oireista ja hoidosta. 

Rasitusvammojen synty

Rasitusvammat syntyvät kun henkilö on lisännyt nopeasti harjoitus määriä, tai tehnyt kauan jotain tiettyä liikettä liian kauan väärässä asennossa. Yksipuolinen harjoittelu voi johtaa myös rasitusvammoihin. Rasitusvamman riskitekijäksi voidaan luokitella ylipaino, koska kehon tukirakenteiden tulee painon myötä liiallista rasitetta. Lisäksi puutteellinen voima tuki lihaksissa voi aiheuttaa rasitusvammoja. Erilaisia rasitusvammoja ovat esimerkiksi juoksijanpolvi, hyppääjänpolvi, severin tauti, golfkynärpää, hiusmurtumat ja luumustelma. Rasitusvamma syntyy luihin, lihaksiin, hermoihin tai muihin rakenteisiin. Usein paljon urheileville rasitusvammat tulee alaraajoihin ja työssäkäyville taas ylävartaloon. Urheilussa yleisimpiä vammoja ovat jännetulehdukset, limapussin tulehdukset ja rasitusmurtumat. Työelämässä vammat tulee aloilla jossa työ on yksipuolista ja liikkeet toistuu usein

Rasitusvammojen oireet

Rasitusvammat oireilee kipuna ja särkynä alueella, johon on tullut liiallista rasitetta. Jos harjoittelua tai yksipuolista työtä jatkaa samalla tavalla ja samasta asennosta kivusta huolimatta voi vamma muuttua rasitusmurtumaksi. Murtuma on usein hiusmurtuma, mutta yhdessä rakenteessa voi olla useita hiusmurtumia. Tyypillisimmät paikat näille vammoilla ovat nilkan ja säären alueet, koska ne ottavat eniten rasitusta ja iskuja vastaan.

Rasitusvammojen hoito

Ensisijaisesti hoitona voidaan käyttää tulehduskipuvoidetta ja – geeliä, sekä parasetamolia. Hoitona tärkeä ratkaisu on rasituksen ja treenin lopettaminen kunnes oireet loppuvat. Työstä johtuvan rasitusvamman takia on hyvää hakea sairauslomaa muutamien päivien ajaksi. Rasitusmurtumassa hoito on lähes samaa kuin muissakin rasitusvammoissa. Lepo on hoitona tärkein. Levon aikana oireet voivat 2-4 viikon sisällä. Pahimmillaan oireet voivat kestää pari kuukautta esim. reisiluun murtuma.

Rasitusvammojen ehkäisy

Ehkäisy  rasitusvammoille on, että vaativia tai uusien harjoitteiden määrää ei nosteta heti liian suureksi. Harjoitusmäärän tuli nostaa vähitellen ylöspäin, jotta lihakset ja tukirakenteet ehtivät vahvistua. Rasituksessa tulisi välttää yksipuolista harjoittelua tai työasentoa. Jalkaterän vammoihin voi helpottaa vaimennettu kengän pohjallinen, joka vaimentaa iskua. Lisäksi on tärkeää vahvistaa heikkoja tukilihaksia, ennen vaativien uusien liikkeiden opettelua. Lisäksi jos vyötärölle on kertynyt muutama kilo liikaa, on hyvä miettiä keinoja kuinka painoa saisi alaspäin, ylipaino altistaa nilkan, polven ja lonkan rasitusvammoille.

 

Jos sinusta tuntuu, että tarvitsen ammattilaisen apua niin varaa itselle esim hieronta aika tästä. Katsotaan yhdessä saammeko jotain aikaan.